Jelenlegi székhelyiskolánk az 1969/70-es tanévtől kezdte meg működését a Miskolcon, a Katowice utca 17. szám alatt 10. Sz. Általános Iskola néven. Az épület átadására 1969. december 10-én került sor.
Iskolánk a kezdetektől fogva sokszínű diákélettel és szép eredményekkel büszkélkedhetett: az audiovizuális oktatás bázisiskolája lett, élen járt a különböző oktatási programok kidolgozásában. 1986/87-ben már számítógépes programokkal indultunk a technikaversenyen. Kiváló eredményeket ért el a sport területén is.
Az orosz mellett megkezdődött az angol nyelv oktatása először szakkörként, majd az 1983/84-es tanévtől kezdetét vette a szakosított angol tantervű tanítás.
A B.-A.-Z. Megyei Kórház Rehabilitációs Osztályán gyógytestnevelés, gyógyúszás és manuális készségfejlesztő foglalkozás indult az iskola pedagógusainak vezetésével.
1989-ben a Megyei Kórház Gyermek Egészségügyi Központjában kórházi tagozat kezdte meg működését. Azóta a tartósan kórházi ápolásra szoruló 6–14 éves korú gyermekek három tanulócsoportban összevontan tanulnak. 2002-ben Miskolc Megyei Jogú Város Közgyűlése Pedagógiai Díjat adományozott az itt dolgozóknak kiemelkedő munkájukért.
1998-ban Petőfi Sándor nevét vette fel az intézmény az 1848/49-es forradalom és szabadság- harc 150. évfordulója alkalmából. Neve ekkortól 2004-ig: 10. Sz. Petőfi Sándor Általános Iskola.
Az iskola falán emléktábla került elhelyezésre, az aulában pedig megvalósult egy emléksarok kialakítása a névadó tiszteletére. Minden tanév kiemelkedő eseménye a hagyományosan március 15. előtt megrendezésre kerülő Petőfi-hét. Ekkor iskolai és városi versenyeket („Észpörgető” matematika verseny, Petőfi-szavalóverseny, iskolai történelmi csapatverseny, sportversenyek) rendezünk és rajzpályázatot hirdetünk.
Tagiskolánk 1967. szeptember 1-jén nyitotta meg kapuit a Kassai utca 15. sz. alatt, ekkor még 39. Sz. Általános Iskola néven, amelyet később 22. Sz. Általános Iskolára módosított az akkori fenntartó. Az új iskola a városban az elsők között vezette be a kabinet rendszerű és az alsó tagozatban a tantárgycsoportos oktatást. Az iskola tanulói a kezdetektől számtalan sikert értek el tanulmányi és sport versenyeken. 1988. február 3-án vette fel Rónai Ferenc nevét, ekkortól 2004. szeptemberéig viselte a 22. Sz. Rónai Ferenc Általános Iskola nevet.
A hetvenes évek második felétől indult el az angol nyelv oktatása, először csak szakköri keretek között, majd 1980-ban tagozatos szinten. Az iskola 1998-tól bekapcsolódott az Európai Unió Socrates programjába. Ez az angol nyelv gyakorlásán túl, lehetőséget adott arra, hogy a pedagógusok és a tanulók kapcsolatot építsenek külföldi iskolákkal, meglátogatva őket, bepillanthassanak különböző kultúrákba. 1996 óta minden évben megyei szintű angol nyelvi szavalóverseny kerül megrendezésre.
Minőségi változást jelentett az emelt szintű angol nyelv oktatásának folytatásaként a 2000/2001-es tanévtől a magyar-angol két tanítási nyelvű képzés beindítása felmenő rend- szerben. A két tanítási nyelvű képzéshez az alsó tagozaton iskolaotthonos rendszer kapcsolódik.
2004 szeptembere nagy változást hozott a két iskola életében. Miskolc Város Közgyűlése iskolaintegrációs programot indított, és elsőként ennek a két iskolának az összevonása történt meg. A döntés értelmében a 10. Petőfi Sándor Általános Iskola lett a székhelyintézmény, a 22. Sz. Rónai Ferenc Általános Iskola pedig a tagintézmény.
A 2004-2013 közötti időszakban iskolánk neve: 10. Sz., Petőfi Sándor Általános és Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola, 2013-tól: Miskolci 10. Sz. Petőfi Sándor Általános Iskola, 2014-től pedig Miskolci Petőfi Sándor Általános Iskola. A tagiskola hivatalos neve ekkortól Miskolci Petőfi Sándor Általános Iskola Rónai Ferenc Tagiskolája.
Az összevonást követően nagy feladat várt az iskolavezetésre és a két nevelőtestületre: egységes pedagógiai elvekre épülő, összehangolt stratégia és új szervezeti keretek kialakítása, olyan formában, hogy közben mindkét intézmény megőrizze egyéni arculatát, hagyományrendszerét. Ez egy hosszú és küzdelmes időszak volt, számtalan nehézséggel. Mára elmondható, hogy ezt az utat végig jártuk, megtaláltuk az együttműködés lehetőségeit. Örülünk egymás sikereinek, a felmerülő nehézségek megoldására pedig közösen keressük a lehetőségeket. Pedagógusaink önképzése folyamatos, törekednek a tanulói sajátosságokhoz igazodó leghatékonyabb módszerek alkalmazására, ötleteiket, szakmai innovációikat összintézményi szinten megosztják egymással.
Az összevonás óta eltelt időszakot jellemzi a pedagógiai munka folyamatos megújítása, kor- szerű nevelési-oktatási módszerek és eszközök alkalmazása. Kiemelten kezeljük a differenciálás lehetőségeit, az egyéni bánásmód alkalmazását. A hatékonyság és az eredményesség érdekében fókuszálunk a tanulói képességfejlesztésre, a közösségfejlesztésre, a szociokulturális hátrányok csökkentésére. Építünk a tanulók aktivitására, a szülők véleményére, javaslataira.
A székhelyiskolában a 2013/14. tanévtől az első osztálytól felmenő rendszerben bevezettük az alsó tagozaton a Nemzeti Alaptantervben választható tantárgyként megjelenő sakk tantárgyat, mely a Polgár Judit Sakk Alapítvány egyedülálló, új módszertani programja. Képességfejlesztésre, a logikus és kreatív gondolkodás elősegítésére nyújt lehetőséget. A módszer a sakkórák mellett a sakk alapszabályait és eszközrendszerét használva beépül az általános tanterv alap- tantárgyainak oktatásába is.
A tagiskola 2017 októberében tehetségponttá vált. A tehetségpont jelenleg nyelvi és matematikai területeken működik. A versenyekre való felkészítéseket, szakköröket, délutáni foglalkozásokat már ezek segítségével, ennek szellemében végezzük. A gazdagító programokat helyezzük előtérbe a megfelelő szakemberek biztosításával. A program továbbfejlesztése, bővítése jelenleg folyamatban van.